torsdag 23. september 2010

Til kamp for våre søstre verden over

Gjesteinnlegg av Nicoline Bjerge Schie, leder i Drammen AUF

Jeg føler meg heldig. Jeg bor i et av verdens rikeste land. Jeg kan velge hvem jeg vil gifte meg med. Jeg kan ta utdanning, og jeg kan bestemme over min egen kropp. Dette er rettigheter jeg hele mitt liv har tatt for gitt. Men som ung kvinne og stolt AUF-medlem stopper ikke ønsket om like rettigheter for kvinner og menn ved norges grenser. Det som gjør meg ufattelig trist er viten om at majoriteten av mine medsøstre verden over ikke har det like bra som meg.

I mange land er vold mot kvinner er vanlig. Sjokkerende tall viser at ni av ti afghanske kvinner i Afghanistan er blitt utsatt for vold av et familiemedlem. I enkelte land blir kvinner henrettet for påstått utroskap, noe som ikke en gang er ulovlig i Norge. I flere land er kjønnslemlestelse av jenter vanlig, og det anslås at i Somalia er 98 prosent av kvinner omskjært. Spørsmålet er hvorfor noen vil utsette sine barn for dette?

I mange kulturer stilles det krav til en kvinnes “renhet” når hun gifter seg. Kravene er imidlertid ikke de samme for menn. Noen ser det også som en fordel at en kvinne er lemslestet og ikke har noe glede av seksuell aktivitet. Da sikrer man i alle fall at hun ikke er utro! Men noe av det mest sjokkerende er likevel at slike ting ikke bare skjer langt borte i fremmede land. Det er faktisk slik at norske jenter med bakgrunn fra enkelte andre land utsettes for slike type overgrep. Hvert år behandles flere hundre jenter for skader som følge av omskjæring. Noen av dem har bodd i Norge hele sitt liv.

I motsetning til mange andre land vi har vi kommet langt Norge, men ikke langt nok. I Oslo har politiet etter mange voldtektssaker advart kvinner mot å bevege seg alene enkelte steder, spesielt etter mørkets frembrudd. Hva sier dette oss? Det sier oss at holdningen er at ansvaret legges over på kvinnens skuldre. Går du alene ute kan du bli voldtatt. I enkelte voldtektssaker har til og med gjerningsmannen og forsvarer(!) argumentert med at den fornærmede kvinnen hadde kledd seg så utforende! Dette er uakseptablet.

Dette sier noe om hvor galt det står til med likestillingen i enkelte deler av verden. At kvinner mange steder sees på som menns eiendom er intet mindre enn forkastelig. Dette er nok et bevis på at det ikke nytter å sitte stille. Jeg har en drøm om en verden hvor kjønn ikke legger begrensninger. En verden hvor kvinner og menn er likeverdige, med like rettigheter. Vi trenger rett og slett kvinnerevolusjon - og AUF og Arbeiderpartiet er nødt til å gå i spissen.

Følg Bloggstafetten om likestilling:
Les Emilie Bersaas: Jenter = prestisjeprodukt?
Les Andrea Røyrøy Beinset: Kvinner, ikke kjemp alene!
Les Helene Kaltenborns innlegg: Kvinner kan!
Les Astrid Eide Hoems innlegg: Jakten på vår tids Nora
Les Prableen Kaurs innlegg: Bak husets fire vegger
Les mitt åpningsinnlegg: Mange kamper vunnet - mange nye å kjempe!

Ingen kommentarer: